Angelägen historia än idag

flicka

Mellan pärmarna till Kärleken i Julia Anderssons liv ligger en resa tillbaka till sjuttiotalet. Boken skrevs mellan 1973-74 som en självbiografisk skildring av en kärlekshistoria som skakade om den då 27-åriga Åsa Mobergs liv. Inte förrän nu får vi ta del av berättelsen om hennes alter ego Julia Andersson, en textilkonstnär vars verk speglar hennes politiska engagemang.

Recension: Kärleken i Julia Anderssons liv, Åsa Moberg (Natur & Kultur 2011)

Tidsandan genomsyrar läsningen. Det är storfamiljer och studentrevolter, första maj-tåg och brinnande debatter där konsumtionssamhället ifrågasätts. I synnerhet är det en tid av sexuell frigjordhet, där förhållanden i Julias kretsar förväntas vara öppna och där kvinnor som Julia, unga och röda på den politiska skalan, antas vilja ha flera älskare vid sidan av. Kring detta kretsar många av Julias funderingar. Hon lever i ett monogamt förhållande med den betydligt äldre Rune, som är nästintill faderlig i sin trygghet, och det är så hon vill att det ska förbli. Hon kan inte se hur känslor och sex kan frikopplas från varandra.

Men hennes föreställningar om trohet kompliceras när den inflytelserike, förmögne kulturpersonligheten Hubert Meyer träder in i hennes liv. Julia drabbas av häftig åtrå. Där Hubert Meyer av Julias omvärld beskrivs som ”maktgalen, ensam, hård, omänsklig”, ser hon något annat – en stor sorg inom honom, de varmaste av ögon. Hon dras ohjälpligt till detta. Hon förälskar sig.

Som förlaga till Hubert Meyer står Harry Schein, den forne kontroversielle filminstitutschefen, vilket Åsa Moberg nyligen avslöjade i en intervju i radioprogrammet P4 Extra. Varsamt tecknas deras trevande kärlekshistoria och de känslor som river och sliter i Julia inför den komplexe Hubert. Åsa Moberg skildrar skarpt och ärligt den komplicerade samvaron mellan män och kvinnor, och de motsättningar mellan samhällets förväntningar och den egna rösten en ung kvinna måste förhålla sig till, såväl då som nu.

Just för att Julias röst, som talar genom alla dessa årtionden, är så starkt engagerad i sin egen samtid, blir läsningen en ständig reflektion över nutiden, och det inte alltid till vår fördel. Den sexuella frigjordheten må inte längre vara en kittlande nyhet – däremot är kontrasten stor mot dagens kärnfamiljshyllande. Likaså beskriver Moberg en tid av gemenskap, framåtanda, systerskap – i våra dagar delvis förlorat i både kommersialisering och individualisering.

Men det mest slående är bilden av Julias verklighet. Den är rena motsatsen till dagens litterära kvinnoskildringar, överhopade av självdestruktiva unga kvinnor som dukar under för omvärldens krav. Julia Andersson har varken anorexi eller skär sig. Hon tvivlar förvisso på sig själv ibland, men är framgångsrik på jobbet och njuter av sex utan att bli chick lit-ytlig. Man kan verkligen fråga sig vad det egentligen säger om vår tid, när en sådan kvinnoskildring känns både uppfriskande och sällsynt år 2011, trots att den har närmare fyrtio år på nacken.

© Lisa Gahnertz
Kristianstadsbladet Kultur 2011-03-08

Du kan inte längre kommentera.