Bli en ekofashionista

maskrosboll

Det är enklare än någonsin att vara en ekofashionista. Plaza Kvinna gör en djupdykning i en modebransch där hållbarhetstänkande börjar bli norm – och visar hur du kan bygga en hållbar garderob.

Aldrig någonsin tidigare har väl ekomode känts så hett, eller relevant, som nu. Borta är associationerna till 90-talets disktrasegrå ekoplagg. Ledordet för det nya decenniet är hållbarhet. Det är nu lättare än någonsin att fixa en garderob som inte bidrar till miljöförstöringen – utan att ge avkall på modegraden.

I Sverige har länge ecoluxury-drottningen Camilla Norrback satt stilen. Blickar vi utanför landets gränser har designers som Phillip Lim, Stella McCartney och Katharine Hamnett presenterat ekolinjer och engagerat sig i miljöfrågan.

Det som en gång var marginaliserat i modevärlden håller nu på att bli norm. Allt fler klädjättar satsar på miljömärkta kläder och samarbetar sinsemellan för att skynda på utvecklingen av en hållbar produktionskedja.

– De flesta stora företag har code of conducts för miljöfrågor, men det är klart att är man en jättestor koncern tar det längre tid att svänga om. Många företag gör redan bra saker, men är dåliga på att berätta om det för oss konsumenter, säger Lotta Ahlvar, VD på Svenska Moderådet.

Tydligast syns förändringen på textilfronten där det satsas allt mer på att utveckla alternativ till den miljöfarliga bomullen. Denna törstiga gröda odlas i varma länder där det går åt mycket konstbevattning, vilket leder till att lokalbefolkningens vattenförråd töms. Samtidigt kräver bomullen stora mängder bekämpningsmedel, vilket förgiftar tre miljoner människor världen över – varje år. Detta, i samband med att bomullspriserna stigit, har lett till ett ökat sug efter alternativa material. Det ser journalisten Gunilla Ander, som skrivit boken Bomull – en solkig historia.

– Den väldigt billiga bomullen har hittills hämmat utvecklingen av de andra alternativen. Men alternativen måste komma, det kommer inte att gå att odla bomull på det här sättet när efterfrågan på kläder ökar i Indien och Kina. I detta finns en enorm utvecklingspotential för andra material, säger Gunilla Ander.

Medan det nu tittas på alternativ som hampa, återvunna tyger och nanomaterial, går vissa ett steg längre. PPR-gruppen, som ligger bakom märken som Gucci och Yves Saint Laurent, har tagit de första stegen till att tillverka kläder enligt Cradle to cradle-principen. Cradle to cradle, ofta förkortad C2C, är ett designparadigm vars filosofi är att eliminera ordet avfall. Allt som produceras ska kunna återbördas till naturens kretslopp. Inget ska gå till spillo.

– En del av min strategiska vision för PPR är min djupa övertygelse att hållbarhet skapar värde. Hållbar utveckling kan, och måste, ge upphov till nya ambitiösa affärsmodeller och kommer att innebära konkurrenskraft för våra varumärken, sa PPR:s VD tillika skådespelerskan Salma Hayeks make François-Henri Pinault, om C2C-samarbetet.

Men allra först någonsin med en kollektion av C2C-certifierade material är ingen mindre än svenska designern Annika Matilda Wendelboe, som länge jobbat med ekologiska tyger i egna märket Matilda Wendelboe. Det rör sig bland annat om plagg i komposterbar ull och klänningar gjorda av olja som kan smältas ned och få ett nytt liv som mattor, hårdplast eller tyg igen.

– Det handlar om material som bidrar till sunda ekosystem eller blir bra jord. De tillverkas i fabriker där vattnet som går in i fabriken är smutsigare än det som går ut. I princip är materialen inte mycket dyrare, för när fabrikerna tillverkar enligt C2C blir det inget dyrt spill. Luddet som blir över bränns eller deponeras inte, utan blir till filtar att lägga över jordgubbsodlingar. Allting används, berättar Annika Matilda Wendelboe.

Hon tycker att möjligheterna för Cradle to cradle-kläder är svindlande.

– Om man tänker sig att alla plagg i världen skulle vara helt återvinningsbara, och man såg till att transporter och produktion är drivet av förnyelsebar energi, då skulle man i princip kunna konsumera hur mycket som helst.

Samtidigt tror hon ändå att den snabba konsumtionen är på väg ut.

– Kvalitet är det som kommer tillbaka. Och att det kommer andra former av konsumtion, som att laga plagg, eller hyra dem.

Just andra sätt att konsumera kläder än att köpa dem nyproducerade är på frammarsch. Och då pratar vi inte bara vintagemode, som med all rätt dominerat modescenen de senaste åren. Snart kanske du inte äger plaggen i din garderob – du hyr dem istället. Vi minns företeelsen från första Sex and the City-filmen, där Carrie Bradshaws assistent, spelad av Jennifer Hudson, trots skral ekonomi bär en äkta Louis Vuitton på armen. Hyrd av Bag, Borrow or Steal. Liknande väskuthyrare finns redan i Sverige, och nu gör Stockholmsbaserade företaget Sabina and friends detsamma med märkesplagg. För en viss summa i månaden kan du prenumerera på plagg från Paul & Joe Sister, Bolongaro Trevor, Hope och Dagmar. När du tröttnat på kläderna lämnar du tillbaka dem. Inte bara ett enkelt sätt att ständigt uppdatera sin garderob, utan också snällt mot miljön.

– Vi lägger ner så otroligt stora summor på billiga kläder. Det är trevligare att få använda kvalitetsplagg. Det är väldigt ofta så att man kanske bara använder ett plagg en gång. Om man gör på det här viset blir plaggets livslängd längre eftersom det är fler som använder det, säger Diana Rönnögård, en av delägarna i Sabina and friends.

Eva Eiderström är avdelningschef för Handla Miljövänligt på Naturskyddsföreningen, som länge bevakat modebranschen. Hon tycker sig se att branschen är på väg mot ett skifte i sitt tänkande kring klädproduktion. Vilket också kommer att förändra sättet vi konsumerar på.

– Alla klädföretag är nog mer eller mindre på väg att uppfatta sin roll som inte bara varandes den som säljer en kollektion och sen är det färdigt med det. Det finns en öppenhet mot att fundera på andra affärsmodeller. Jag tror att det kommer att finnas ett större producentansvar, som gör att vi går mot bättre designloopar och bättre materialflöden, säger Eva Eiderström.

Förbrukningstakten av kläder kommer att sakta ner, slit och släng-stämpeln tvättas bort. Istället blir kläder återvinningsbara och möjliga att återanvända så länge som möjligt. Hon pekar mot det pantsystem som flera företag börjat med; att helt enkelt köpa tillbaka gamla plagg ur sina kollektioner och erbjuda dem på nytt till kunderna. Filippa K, Boomerang och Nudie är några svenska framgångsrika exempel. Brittiska Junky Styling ett annat. Genom att sy om och förändra vintageplagg av hög kvalitet skapar de recyclad haute couture, eller som The New Yorker kallar det: ”mutant couture”.

Oavsett vad som händer i modebranschen är ett säkert. Hållbarhetstänkande är här för att stanna. Och med alla de nya spännande initiativ som sker i modevärlden finns all anledning att haka på trenden.

***

3 GRÖNA MODETIPS FÖR DIN GARDEROB

* Köp vintage, låt sy om plagg eller hyr kläder istället för att köpa nyproducerat. Du känner dig som ny – utan att miljön belastas.

* Tvätta kläderna på låg temperatur och låt dem lufttorka. Till exempel kan så mycket som 85 procent av den totala energiförbrukningen under en T-shirts livscykel härröra från tvätt och torktumling.

* Köp ”investment pieces”, plagg av god kvalitet som du gillar och kan ha länge. Läs mer om detta på sidan XX.

***

NYA MATERIAL PÅ UPPGÅNG

HAMPA
Starka fibrer och tålig planta som inte behöver besprutas och vattnas lika mycket som bomull, gör hampan till ett alternativ som kommer allt mer.

TENCEL/LYOCELL
Träfibertyg som kan ersätta viskos och spås bli Sveriges nästa exporttextil då det kan göras av tall och gran.

ÅTERVUNNEN TEXTIL
Ull och bomull återanvänds redan nu. Återvunnen nylon kommer från industriavfall som fisknät och mattor, återvunnen polyester görs av bland annat plastflaskor.

LIVSMEDELMATERIAL
Fiber från ananas, majs, soja och nässlor har lanserats som möjliga nya material.

NANOTEXTIL
Slitstarkt, vatten- och smutsavvisande material som inte behöver tvättas så ofta.

© Lisa Gahnertz
Publicerad i Plaza Kvinna, september 2011

Du kan inte längre kommentera.