Tjuvtitt in i verkligheten

Photo: Purple Sherbet Photography

Självbiografier, bloggar, dokumentärer och reality-TV. Att nyfiket kika in i andra människors liv ligger i tiden. Lisa Gahnertz utreder varför vi är som besatta av verkligheten.

Vi lever i ett decennium som besatt av att ta del av sanna historier och enskilda personers livsöden och tankar. Tydligast visar det sig nog i alla de biografier som toppar boklistorna. Biografitrenden har växt sedan mitten av decenniet och visar inga tecken på att mattas av. Nej, snarare tvärtom.

Magasinet Vi Biografi, som lanserades i våras, har blivit en succé. I januari kommer ännu ett magasin med fokus på historiska personer, tidningen Biografi, av samma förlag som ligger bakom Populär historia.

Skådespelaren Mikael Nykvist, fotografen Bingo Rimér och artisten Siw Malmkvist – alla har de skrivit omtalade självbiografier de senaste åren. Just nu ligger Henrik Berggrens levnadsteckning av Olof Palme på toppen av facklitteraturlistan jämsides med kungabiografin Den motvillige monarken, höstens stora snackis.

00-talet tillhör verkligheten

Adam Dahlin är förläggare på bokförlaget Forum.

– Hela 00-talet kommer nog att sammanfattas som årtiondet då verkligheten blev det intressanta, säger han.

Adam Dahlin tycker sig ha märkt flera prov på att det inte längre är tabu att prata om det privata i det offentliga rummet. Sommarpratarna, till exempel, som knappast väjer för att berätta om mobbing och missbruk.

– Jag är övertygad om att bloggandet brutit en barriär. Om man märker att folk är öppna känner man att man själv vågar följa efter, säger Adam Dahlin.

Ja, kanske är det de sociala medierna som ligger till grund för mycket av dagens bekännelsekultur. Tekniken har gjort det möjligt för oss att ta del av både våra vänners och andras liv och tankar, på Facebook eller i bloggar. Den tjuvkik in i människors privatliv som kändes kittlande i och med dokusåpornas intåg under slutet av 90-talet, har förflyttats från TV:n till våra egna liv. Inte konstigt att vi längtar efter samma öppenhet från våra kändisar.

Sanna historier säljer bra

Och vi verkar inte få nog. Stefan Hilding, förläggare på Norstedts, ser biografitrenden fortsätta även i vår. Just böcker om andras liv säljer nämligen bra just nu.

– Går det bra för en biografi kan den säljas i 10000 exemplar, går det riktigt bra uppemot 50000. Det kan jämföras med en skönlitterär bok som sällan säljer mer än 3000 exemplar, säger Stefan Hilding.

Detta intresse för sanna livsöden stannar dock inte bara vid biografierna. Dokumentärfilmerna växer i popularitet. Filmklubben Doc Lounge, som enbart visar just dokumentärer från jordens alla hörn, drar fulla hus i flera städer runt om i landet.

Populära dokumentärer

Samtidigt har P3 dokumentär blivit ett av Sveriges Radios mest nedladdade program. Något oväntat kanske, då P3 främst förknippas med en publik som gillar pratshower och musikprogram.

Journalisten Ida Lundqvist har gjort ett flertal dokumentärer för P3. Hon tror att P3 dokumentärs framgång beror på att man lyckats hitta en nisch i dagens medieutbud som publiken saknar.

– Å ena sidan ger P3 dokumentär en fördjupning på ett enkelt och underhållande sätt, de är tidsfördriv medan man gör annat som reser eller jobbar. Å andra sidan är det status att vara allmänbildad. Orkar man inte läsa om Gottrörakraschen eller Stig Bergling är dokumentärerna ett tidseffektivt och enkelt sätt att få kunskap, säger Ida Lundqvist.

Snuttifiering en orsak

Förutom allmänbildningen kan säkert ytterligare en sak spela in i varför faktaböcker, biografier och dokumentärer är populära; snuttifieringen av media. Snabba men korta rapporter och färre analyser får oss att längta efter det djuplodande, det som får ta lite längre tid, det som sätter i händelser och personer i ett sammanhang.

En av mina vänner, som hellre läser just sanna historier än skönlitterära, sammanfattar kanske ändå bäst lockelsen med sanna historier: ”I romaner kan man hitta på vad som helst, men det blir ännu mer spännande om man vet att det man läser har hänt på riktigt”.

Det återstår att se när trenden vänder och fiktionen kommer att kännas lika spännande igen.

© Lisa Gahnertz
Publicerat i Kristianstadsbladet Kultur 2010-12-13

Bild: ”View the world with eyes wide open” av Purple Sherbet Photography är licensierad under CC BY 2.0

Du kan inte längre kommentera.