Genren avgör bokomslaget

trappa

Bland de mängder av titlar som ges ut varje år gäller det att sticka ut. I tävlingen om läsaren är omslaget en viktig del.
– Det är bokens ansikte utåt, säger Susanna Romanus, marknadschef på Norstedts.

Redan när en bok antagits börjar förlaget planera marknadsföringen. Vilket kön har den potentiella läsaren? Hur gammal är hon, var bor hon, och vad är hennes intressen?
Man bestämmer också vad som ska vara mest framträdande på omslaget. Är författaren känd kommuniceras det till exempel med framträdande bokstäver. Är titeln uppseendeväckande står den i centrum. Och om boken tillhör en viss genre får det styra utseendet.
– Det finns en hel del traditioner när det gäller olika genrer. Deckare och romantikomslag ser ut på ett sätt, litterära böcker ser ut på ett annat sätt, säger Susanna Romanus.
– Man försöker fånga upp de som man tror är till exempel deckarläsare. De ska direkt få signalen när de tittar på omslaget att det här är en bok för dem, säger Susanna Romanus.

Ett sätt att sticka ut i bokfloden och attrahera köpare är att använda sig av specialeffekter, som upphöjda bokstäver eller annorlunda material. Förutom att attrahera konsumentens blick ska han eller hon också vilja ta på boken.
Modernista har på senare tid har gett ut böcker med uppseendeväckande detaljer. Patient av Ben Watt har en inplastad patientbricka på omslaget medan Chuck Palahniuks Fight Club är invirad in i en blodig gasbinda.
– Vi får uppmärksamhet för de här effekterna, eftersom vi gör något som är annorlunda och som på något sätt är banbrytande, säger Stefan Ingvarsson, redaktionsledare på Modernista.

När det kommer till pocketböcker är spelreglerna något annorlunda.
– Pocketomslag som vi ser på ICA måste ligga närmare reklam än konst. Ska man försöka sälja en pocketupplaga på upptill 50 000 så måste man ju locka till sig folks blickar, säger Stefan Ingvarsson.
När en bok kommer ut i pocket är omslaget ofta förändrat.
– Det är en mindre yta, det är möjligen en lite annorlunda publik, och alla pocketböcker exponeras ju med sin front så det är ännu viktigt att vara tydlig och snabb. Det är kanske mer av ett impulsköp. Där är omslaget ännu viktigare, säger Susanna Romanus.

Läs också Omslaget är bokens själ.

Publicerad i Biblioteket i fokus, nummer 3/2007.
© Lisa Gahnertz

Du kan inte längre kommentera.